Nový podcast s našim CEO Michalem Šosem

4. 12. 2025

image

Vznik společnosti začal úplnou náhodou. Šos původně plánoval vyvíjet software na míru, když za ním přišel člověk s DMS (Document Management System). „Ukázal mi to asi tak ve dvou až třech minutách a zeptal se, uměl bys to udělat? A já řekl, že jo,“ vzpomíná zakladatel.Rozhodnutí se zaměřit právě na dokumenty však nepřišlo od něj. „Oni to rozhodli zákazníci. Byly to požadavky zákazníků na dokumenty, které ty ostatní aktivity úplně převálcovaly,“ vysvětluje Šos. „V určitou chvíli jsme řekli dost a šli jsme se věnovat jedné věci pořádně – chtěli jsme mít jeden produkt, kterému se budeme věnovat na 100 procent.“


Demokratizace technologií

Na začátku tisíciletí existovala na trhu řešení pouze pro velké nadnárodní společnosti s rozpočty v řádech milionů. „My jsme přišli s tím, že bychom chtěli podobné řešení rozšířit mezi menší firmy - nabídnout něco jednoduššího, adekvátního té velikosti a ceně,“ popisuje Šos původní vizi.Miroslav Dašek z Asseco Solutions potvrzuje dramatickou změnu: „Před 10 lety jsme přijeli k zákazníkovi a řekli jsme mu cenu řekněme ojetého automobilu, kdežto dneska tou standardizací se dostáváme k ceně jedné kávy denně - je to obrovský rozdíl.“


Partnerství jako klíč k úspěchu

Malá firma o pěti lidech musela najít způsob, jak konkurovat velkým hráčům. „Věděli jsme, že nemáme šanci konkurovat velkým firmám ve výběrových řízeních, takže jsme oslovili partnery a začali je objíždět s návrhem partnerství,“ vysvětluje strategii Šos.Spolupráce s Asseco Solutions vznikla přirozeně. Jeden ze zákazníků, u kterého Socos IT dělala moduly pro Helios Green, poptával řešení pro správu dokumentů. „Naimplementovali jsme tam DOCU-X, udělali integraci s Heliosem a na základě toho jsme šli do Asseca s funkční integrací,“ popisuje začátek partnerství z roku 2014–2015.


Moment uvědomění úspěchu

Na otázku, kdy si uvědomil, že má skutečný byznys, Šos odpovídá zamyšleně: „Nikdy nepřišel takový efekt, že by si člověk mohl říct - teď už je to dobrý, teď už se nic nestane.“Zlomový moment však přišel při oslovování partnerů typu Asseco, Autocont a Konica Minolta. „Když oni o DOCU-X projevili zájem a hrozně se jim to líbilo, to bylo strašně nabíjející - taková doba euforie. To byl zlom, kdy už to nebylo jen pro pár zákazníků, ale šlo to opravdu do světa.“


Revoluce v přístupu k digitalizaci

Za více než 10 let se podle Šose zásadně změnil přístup firem k digitalizaci. „Největší rozdíl byl v tom, že se řešení rozšířilo i mezi menší zákazníky a malé firmy. Hodně se nabízejí SaaS řešení, jednorázové aplikace, které jsou velmi rychle nasazené.“Dnes Socos IT nabízí „menším zákazníkům předpřipravená řešení, balíčky, ale pořád s možností, že zákazník může kdykoli přepnout na plnohodnotné DOCU-X s možností customizace.“


Rychlost jako nový standard

Rychlost nasazení se dramaticky zrychlila. „Velký projekt může pořád trvat 2–4 měsíce, ale u předpřipraveného řešení je to otázka dnů,“ porovnává Šos. „Zákazník přijde, spustíme ho na cloudu nebo nasadíme řešení, a to může být otázka dnů.“Dašek dodává praktický kontext: „Dříve vyžadoval projekt desítky hodin analýz, intenzivní zapojení zákazníka, nastavování. Dnes jsme schopni dodat standardní řešení v rámci jednotek dní.“


Šos uvádí konkrétní příklad úspor: „Byl zákazník, který měl velké množství dokladů a byl schopen ušetřit přes 200 tisíc korun ročně se zrychlením v řádu 75–80 procent.“U poradenských účetních firem jsou úspory ještě výraznější. „Dokáže se to dostat na úsporu tří čtvrtin člověka v účetním oddělení, respektive většinou nemusí navyšovat kapacitu.“

Naše řešení

Jak vám ušetříme čas?